O czym chcesz poczytać na blogach?

Klasycyzm

(NIE)POKOJE

Dyktat modernistów. Organizował spotkania, których osobiście nie zaszczycał, napuszczając architektów na siebie. Sam nie oczekiwał kontrargumentów dla swej miłości do ponadczasowej klasyki: publicznie wytykał poszczególne obiekty jako złe, potajemnie lobbował wśród sędziów konkursowych i deweloperów, a nawet w blaskach fleszy wsiadł do koparki, niszcząc parking z lat 60. w Londynie. Oczywiście robił to wszystko reprezentując domniemane gusta publiczne.

Książę Walii w koparce burzącej budynek z lat 60.

Architekci Neoklasycyzmu czy też Nowego Klasycyzmu opowiadali się za używaniem sprawdzonych rozwiązań i technik. Uważali, że paradygmat ciągłego poszukiwania i eksperymentowania niszczy przestrzeń, że architektura zakorzeniona w chaotycznych latach 80. prowadzi do rozprzestrzeniania tego chaosu, że przemysłowa estetyka jest fałszywa i pozbawiona ludzkiej skali. Pochwalali imitację, opierając się na założeniu, że artyści także się nią posługują w reprezentacji otaczającego świata i natury (Demetri Porphyrios). Szkoda, że tym samym pomijali w sztuce istnienie takich nurtów jak Dada, Arte Povera czy Land Art, które desperacko unikały reprezentacji i imitacji. Choć ich krytyka nie była całkowicie bezpodstawna, pomijali.

Wojciech Sitarz

Płyta będzie barokowa, ale najpierw trzeba wydać materiał już nagrany, by myśleć o następnych.

Na jubileuszowym koncercie zagraliście symfonie Beethovena. Wybór repertuaru miał podsumowywać pięciolecie, czy zapowiadać nowe?

Dobór tych symfonii został nam niejako narzucony z góry, bo ich wykonanie zamówił u nas festiwal Poznań Baroque. Choć program jubileuszowych koncertów nie był więc naszym autorskim pomysłem, to jednocześnie stał się też świetnym podsumowaniem tego, co najbardziej nam się udało w minionych pięciu latach: stworzyliśmy zespół zdolny na wysokim poziomie grać muzykę pogranicza klasycyzmu i romantyzmu.

Co nas czeka w następnych latach? Nadal będziecie ciążyć ku romantyzmowi?

Chcemy być orkiestrą, a repertuar barokowy w wielu przypadkach przeznaczony jest dla bardzo małej obsady. Jeżeli chcielibyśmy sięgnąć po muzykę wczesno-siedemnastowieczną, to poza np. Nieszporami Monteverdiego i podobnym repertuarem udział instrumentalistów byłby bardzo ograniczony. By być orkiestrą, trzeba grać w dużych obsadach, stąd okres klasyczny jest nam najbliższy, ale będziemy się starali poszerzać repertuar w obie strony. Jest sporo stricte barokowego repertuaru, który nie był w Polce.

Made in Niwka. Puszczykowo

koń zebrany, najlżejszego nacisku palca na cugiel usłucha. Dla tego jeszcze raz powtarzam, iż dama, tylko na koniu zupełnie ujeżdżonym jeździć powinna, jeżeli chce być dobrą, elegancką amazonką i nie narażać się na niebezpieczeństwo, lub co najmniej na śmieszny wygląd.

Klasyczna pozycya konia zebranego, to jest wyżej opisywana przezemnie - z szyją wyniosłą, głową pionowo postawioną, z zadem podebranym pod środek ciężkości - datuje od bardzo dawna, bo od czasów średniowiecznych, od turniejów rycerskich - należy dziś, już prawie do przeszłości.

Klasycyzm w ogóle zatraca się coraz bardziej we wszystkiem. Nie będąc bynajmniej zwolenniczką klasycyzmu - powiem jednak, że w sztuce jazdy konnej, zwłaszcza dla dam, jest on, i powinien zostać niezbędnym. Zmodyfikowanie ras końskich daje dziś inny materyał jeźdźcom jak dawniej, właściwe rasom wschodnim, szyje końskie, wyniosłe, łabędzie - zastąpiły szyje długie, proste, angielskie - ztąd rozumie się, zbieranie konia, uledz musiało pewnym zmianom.

Rzecz prosta, iż koniowi angielskiemu nic możemy nadać tej pozycyi głowy, która u araba jest prawic naturalną - lecz jeżeli pozycya szyi i głowy nie będzie zupełnie klasyczna, koń jednak może być zebrany, to jest mieć siły ześrodkowane, i wyrobione ganasze czyli szczęki.

Dzisiejsi modni sportsmeni, zaniechawszy.

budowle

Ostrobramskiej z kopią wileńskiego obrazu. We wnętrzu kaplicy znajduje się także kilka tablic upamiętniających żołnierzy polskich z pułków kresowych.

Więcej o tej budowli na http://pl.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%9Bci%C3%B3%C5%82_%C5%9Bw._Rocha_w_Bia%C5%82ymstoku  Zapraszam!

20:12, budowle
Link Dodaj komentarz »
Cerkiew św.Mikołaja

Cerkiew św.Mikołaja- została zbudowana w roku 1843-1846 w stylu klasycyzmu rosyjskiego (połączenie klasycyzmu i bizantynizmu, pod wpływem prądów budownictwa cerkiewnego, płynących z Petersburga), na planie krzyża greckiego. Wnętrze ma charakter bizantyjski, ściany pokrywa bogata polichromia (z roku 1910 pędzla Michaiła Awiłowa, wzorowana na polichromii soboru kijowskiego, będącej dziełem Waśniecowa. Obecnie przy cerkwii znajduje się zespół obiektów siedziby prawosławnego arcybiskupa diecezji białostocko-gdańskiej (świątynia pełni funkcję katedry prawosławnej). Sobór mieści się w centrum miasta, przy ul. Lipowej.

20:00, budowle
Link Dodaj.

literacki blog



W Poznaniu na festiwalu "Muzyka do sensu" na spotkaniu Wencla, Koehlera i Klejnockiego padło:
"- Straciłem wiarę w misję "klasycystyczną", misję budowania duchowości, dawania świadectwa wiary. Teraz interesuje mnie to co ciemne w poezji, momenty, gdy życie się rozpada, pokazanie tego dramatu, bez wpisywania go w Bożą wizję całości, jak to przedtem u mnie było - mówił Wencel. Mówił, wywołując zdumienie. Bo Wencel to był taki "rycerz niezłomny" polskiej poezji, prowokująco bezkompromisowy w głoszeniu swej moralnej misji, irytująco wręcz zamknięty na inne sposoby myślenia [...]
Także Koehler i Klejnocki - choć mniej dramatycznie - twierdzili, że wyrośli z klasycyzmu, a w każdym razie z potrzeby deklaratywnego opowiadania się za jakimś modelem poezji.
- Czy można wyrosnąć z siebie? - prowokował prof. Piotr Śliwiński, prowadzący spotkanie. Autorzy nie chcieli jednak bronić klasycyzmu, więc intencja prowokacji tkwiąca w tytule spotkania na nic się zdała. - Ale wciąż opowiadam się za taką poezją, która nie mówi o pierdołach - zastrzegał Klejnocki".
Więcej w poznańskiej Wyborczej.

literacki 2004-05-10 09:12:58
skomentuj (5)


Zapowiedzi literackie...
W czerwcu stan cywilny zmieni pierwszy polski avantpopowiec - Piotr Siwecki.
Stan cywilny zmieni też poeta z Susza Marcin Włodarski.

FOTOBLOG - Onet.pl Blog

 

 

Wszystkim uśmiechniętego dnia:)

 

 

 

mts1
Komentarz
Park Habsburgów w Żywcu

 

Zabytkowy park ze starodrzewiem i szerokimi alejami rozciąga się wzdłuż Starego Zamku i Pałacu. Założono go w XVIII wieku w stylu francuskim, następnie przekształcono w park krajobrazowy w stylu angielskim.

 

 

  

 

  

 

  

 

  

 

Pałac Habsburgów, eklektyczny z elementami neorenesansu i klasycyzmu (1885-1895).

  

groszek910 blog

Szkiców w 1569r [most wzorowany na antycznych rzymskich]. Jego ostatnim dziełem był Teatro Olimpico w Vicenzy, ukończony już po śmierci architekta, w sierpniu 1580.

Palladio był jednym z pierwszych nowożytnych architektów, który sformułował w formie traktatu i następnie stosował systemowe zasady organizacji i projektowania przestrzeni rezydencjonalnych. Był pod silnym wpływem architektury i sztuki starożytnej rzymskiej, wykorzystywał wiele rozwiązań znanych z budowli antyku.

Andrea Palladio jest autorem traktatów o architekturze. Jego dzieło I Quattro Libri dell'Architettura - Cztery Księgi o Architekturze - stało się źródłem inspiracji dla twórców epoki klasycyzmu.

Szczególnie silne oddziaływanie odniosły poglądy artysty w Anglii, gdzie jego kontynuatorzy, Inigo Jones, Christopher Wren i inni, stworzyli styl zwany palladianizmem.
(źródło: wikipedia wszechwiedząca)


****

ładnie słonko dzisiaj świeci. jest niedziela, wstałam o 7:30, tak, rano.... spotkałam się z moją psiapsiółą, odwiedziłam kościół, ksiądz nam ładnie wyjaśnił co to są apokryfy, a w zasadzie nie nam, bo my już wiemy dawno, a raczej babciom, których ogromna ilość się o tej porze w tym kościele zgromadziła... dobry dzień dzisiaj będzie. zaraz się biorę za prawo podaży...:)

skomentuj (3)