O czym chcesz poczytać na blogach?

Haydn

the united states of leland

Po wielkim wybuchu wyłonił się nasz kosmos z miliardami galaktyk, z miliardami miliardów gwiazd. Chaosu nie należy mylić z bałaganem. Bałagan to odmiana destrukcji. W chaosie - wprost przeciwnie - drzemią nieograniczone możliwości. Gdyby nie chaos, Wszechświat nie byłby w stanie wydać z siebie struktur o takim stopniu ruchliwości, skomplikowania i elastyczności, że się mogło z nich wykluć życie. Gdyby nie chaos, nie istniałaby najmniejsza szansa na to, że w pewnym miejscu na pewnej planecie, znanym nam jako miasto Wiedeń, oratorium "Stworzenie świata" napisze kompozytor Józef Haydn (1732-1809 przyp. pw).

"Stworzenie świata" nie należy do skończonych arcydzieł. Tej muzyce żywej, na ogół wesołej, porywającej w wybuchach radości, jakby brakowalo pomysłów w partiach dramatycznych. Ale jest w tym dziele jeden parominutowy fragment, któremu ono zawdzięcza nieśmiertelność. To introdukcja. Napisana została na sama orkiestrę. Nosi tytuł "Obraz chaosu".

Haydn nie pojmuje chaosu tak, jak go.

Euroslawizm

Arkadkami łączącymi Kapitelplatz z Domplatz i już mogę wejść do kościoła. Wedle ulotki ekumenicznej, ma być „Gottesdienst”. Choć z tyłu, z odległości circa 100 metrów mimo nagłośnienia niewiele słychać nawet ze specyficznego akcentu kapłana nie mam wątpliwości, że trafiłem na Mszę św.

Pamięć oczywiście odlecieć może w przeszłość, w wiek XVII i XVIII, kiedy rządzony przez biskupa Salzburg był świadkiem prawykonań wspaniałych dzieł Bibera, Michała Haydna, a wreszcie Leopolda i Wolfganga Mozartów. Jednym z tych dzieł była oczywiście słynna Missa Salisburgensis, która wobec polichóralnej techniki (53-głosowa) wymagała ogromnej obsady, ustawionej w całej świątyni. Wróćmy jednak do rzeczywistości. W całym kościele nie tylko nie uzbierałaby się spośród wiernych obsada do wykonania Biberowskiego arcydzieła, ale katedra wręcz wypróżnia się na czas nabożeństw, bo wychodzą wtedy turyści.

Różnica nie tylko.

Parafia Świętego Krzyża w Łapach

Msza Święta
Godz. 17.50 – Koncerty:
Chór Parafii św. Kazimierza w Białymstoku
Dyrygent – Roman Szymczuk
Łapski Chór Kameralny
Dyrygent – Grzegorz Perkowski
Zespół wokalny ARS ANTIQUA – Warszawa
Dyrygent – Zbigniew Szablewski
Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży
Dyrektor Naczelny i Artystyczny Jan Miłosz Zarzycki
Warszawski Chór Chłopięcy i Męski przy Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie
Dyrygent – Krzysztof Kusiel-Moroz
Joseph Haydn – Stabat Mater
Soliści:
Sopran – Izabela Kraszewska
Alt – Katarzyna Zimak
Tenor – Krzysztof Ciupiński Świątek
Bas – Tomasz Piętak
W programie koncertu znajdą się utwory takich kompozytorów jak: W. A. Mozart, Z. Kodaly, H. M, Górecki, J. Haydn, J. Ockeghem, W. Byrd, M. Zieleński, H. Schütz, G. Rossini, J. Świder, J. Derfel, M. Sawa, pieśni sakralne w opracowaniu J. Gałuszki, M. Gomółki , G. G. Gorczyckiego.
Organizatorzy:
Dom Kultury w Łapach
Parafia rzym-kat pw. św. Krzyża w Łapach

hotele wiedeń – hotele we wiedniu

    Odsiecz wiedeńska
  • od 1683 – Turcy uciekając spod stolicy Austrii zostawili w swym obozie olbrzymie bogactwa w postaci zwierząt, wyposażenia i bogcatw mineralnych (złoto i srebro) lecz przedewszyskim kawy. W mieście od tamtego czasu zaczęly powstawać, “jak grzyby po deszczu”, kawiarnie. Stały sie one miejcem miłego spędzania czasu, czy załatwiania interesów.
  • od XVIII wieku wielka metropolia
  • W okresie klasycystycznym Wiedeń stał się sławnym ośrodkiem muzycznym, głównie za sprawą trzech tworzących tam wówczas geniuszy muzycznych: Beethovena, Haydna i Mozarta
  • 1814-1815 – kongres wiedeński
  • 1848 – Wiosna Ludów – Wiedeń pokryty barykadami – rodzina cesarska ucieka ze stolicy. Po kilku miesiącach rewolucję tłumią wojska rządowe.
  • 1848-1916 – panowanie Franciszka Józefa I – okres rozkwitu miasta i jego gruntownej przebudowy. W 2. połowie XIX wieku zburzono mury miejskie oraz wybudowano Ring – reprezentacyjną arterię okrążającą Stare Miasto. Hotele w centrum Wiedeń

zródło wikipedia