O czym chcesz poczytać na blogach?

Ceylan

zawrotglowy | blog filmowy łukasza ziomka kino recenzje texty

Prosto z obrazów dawnych mistrzów malarstwa. Takich momentów jest jeszcze kilka i za każdym razem przykuwają uwagę niemal hipnotyczną siłą oddziaływania. Chciałoby się powiedzieć, że mogłoby być ich zdecydowanie więcej, ale przecież nie w tym rzecz. Rozumiem doskonale zamysł reżysera, a w kinie bardzo cenię tego rodzaju strategie, ale odniosłem wrażenie, że w przypadku Pewnego razu w Anatolii w praktyce niestety nie wszystko wygląda tak dobrze jak na papierze.

Niewątpliwie intrygujący wydaje się natomiast sam język filmowy Ceylana. Ważne jest już to, że kompletnie rozmontowana konwencja kryminału – choć najmniej istotna – nie zostaje jednak porzucona, nie znika, lecz pozostaje na wierzchu choćby tylko po to, by nadać fabule określony kierunek. Stanowi jednak również o strukturze tego filmu, tyle, że od tej najbardziej zewnętrznej i najbardziej powierzchownej strony. Wydaje się właściwie czymś zbędnym, co jednak – pomimo swojej znikomej przydatności – nie zostało usunięte. Konwencja kryminału jest tutaj czymś, co rozpoznajemy od razu, od pierwszej sceny. Ceylan posługuje się nią trochę tak, jak centralnym motywem obrazu,.

karaczan

Grave
Janusz prusinowski trio
Muzyka odnaleziona
Imaginacją pisane
Amaurosis
Schulz
Innymi dłońmi
Dziennik autostopowiczki
Georgien blog
Halszka
Hiszpański dla ciekawskich
Plumkająco
Podróż na południe
Zapiski
Szkło/grafika
B&w world
Conrado maletá
DesignerBlog
F.m.banier
Galeria bezdomna
Jindrich streit
Lumberjack_song
Maracayoc
Nuri bilge ceylan
Schatz

annaczyrska blog



annaczyrska 2008-07-09 14:05:32
skomentuj (0)


KLIMATY CZYLI KRÓTKA HISTORIA O MIŁOŚCI

  Gdyby polscy reżyserzy nie szli za głosem komercji ( chodzi o komedie romantyczne) może umieliby
stworzyć cichy film o miłości. Nuri Bilge Ceylan postanowił opowiedzieć o miłości w sposób prosty i wyrafinowany.
Używając milczenia i pięknych , fotograficznych obrazów.

  W filmie gra on sam i jego młoda, urocza żona. Film opowiada o pewnym związku dwojga ludzi.
Rozstają się w scenerii słońca. Po powrocie on czuje się w jakiś sposób radosny, słucha opowieści o żonach
swoich przyjaciół , sam postanawia uwieść jedną z nich. Wygląda to raczej na zaspokajanie swoich męskich potrzeb.
Kolejna sceneria to zima, ponowie spotyka Bahar, swoja ukochaną. Okłamuje ją i pragnie by byli ponownie.

Koło Naukowe Filmoznawców UŁ

niedziela, 19 kwietnia 2009
24.04.2009: Hos Galdeniz! Zapraszam na spotkanie poświęcone współczesnemu kinu tureckiemu

Chciałbym przedstawić, jak wygląda kinematografia Republiki Tureckiej, opowiedzieć, na co ludzie chodzą do kina, co mogą zobaczyć.

Chciałbym przedstawić obraz kinematografii tureckiej, tworzonej przez inne postaci niż Fatih Akin czy Nuri Bilge Ceylan. O kinie, które oglądają mieszkańcy Stambulu i Ankary, a nie publiczność europejskich festiwali.

Zapraszam do rozmowy o wielkim kinie wielkiego kraju.
W czasie spotkania będzie można zobaczyć niepokazywane dotąd w Polsce tureckie filmy.

Dla wszystkich, dla których Cunet Arkin i Fatih Akin to dopiero początek drogi....

Poruszę zagadnienia takie jak:
- Historia kinematografii tureckiej.
- Wielkie postaci tureckiego kina.
- Kino gatunków w Turcji.
- Rynek filmowy w Turcji.
- Taksim, czyli osmańskie Hollywood.
- Kino POP.

Prowadzący.